Moderskeppet»Artiklar»Microsoft 365

Skapa din budget med en mall i Excel

Angelica Rydelius

Välj en färdig mall

Nu är det dags att skapa en budget i Excel med hjälp av en mall. När du öppnar Excel går du till Arkiv> Ny från mall och söker sedan efter termen ”budget”. Flera budgetmallar dyker upp. Jag väljer mallen Familjebudget.

width=

Låt mallens formler göra sitt

Mallen är full av formler. De räknar ihop kostnaderna och speglar datan i diagrammet högst upp.

En formel alltid inleds med ett likhetstecken. Om du klickar på en cell som innehåller en siffra ser du exempel på en sådan formel uppe i fx-inmatningsrutan. Celler med endast tal i går bra att ersätta med egen data.

width=

Du ska aldrig ändra en formel som finns i mallen. Det gör att mallen slutar att fungera.

Fyll Excel-mallen med dina kostnader

Nu har du en Excel-mall för din budget med ett färdigt kalkylblad och ett diagram. Det är dags att mata in din egna data.

  • Börja med att ändra ditt namn och din budgetrubrik.
  • Fortsätt med att fylla i dina inkomster och utgifter under fälten för Månadsinkomst och Månadskostnad.

Din budget i Excel är färdig! Nu kan du enkelt hålla koll på hur mycket familjen tjänar och spenderar.

Se kurser i Microsoft Excel

kursbox id=”39838″ bs=”col-xs-6 col-sm-6 col-md-6″ procent_av /]

Senast uppdaterad: 10 november 2023